Fortsätt till huvudinnehåll

En annorlunda jul i vår by, 16 december 2016

Det är tidig morgon och det har börjat snöa. Det knarrar i snön när Nisse och hans katt Maja går på morgonpromenad. Det fastnar en snöflinga på Nisses läpp och han sticker ut tungan och smakar på den. Han märker att Maja inte tycker om att det snöar, så det går en kortare promenad idag och det passar Nisse bra för han längtar redan hem. Han vill fortsätta med sina projekt.

Benny är alldeles nyvaken. Han tittar ut genom fönstret och ser att det snöar. Åh, nej, tänker han, nu måste jag skynda mig om jag ska hinna hämta barnen i tid. Han ser minibussen utanför fönstret och den är helt gömd i snö.

När Benny kör alla barnen till skolan, så är det så mycket snö att det är svårt för Benny att köra. Det är ingen plogbil, som hunnit ut till Lerdala än, så det är jättemycket snö på vägen. Det känns som om de ska köra av vägen flera gånger, men allt går bra och barnen kommer fram i tid till skolan.

Det är en väldigt rolig dag för Benny idag för han kommer få sina kläder med posten. När han kommer hem så går han direkt till Lanthandeln. Han går runt i den lilla affären och väntar och väntar på att brevbäraren ska komma med all post. Det brukar komma många paket med posten så här kring jul för det är så många som beställer julklappar på olika internetsidor. Benny är så glad att Lina och Frida hjälpte honom att beställa nya kläder. Han ler när han går runt där i affären också börjar han fundera på om han kanske ska köpa var sin julklapp till Lina och Frida som tack för hjälpen.

Brevbäraren är sen på grund av snöovädret och när han kommer innanför dörren i Lerdala Lanthandel, så är han trött och stressad. När Benny får se honom, så blir han så glad att han springer fram och ger honom en kram. Brevbäraren blir väldigt förvånad. Gullan frågar om brevbäraren vill ha kaffe och pepparkakor. Det vill han gärna. Han har nästan delat ut alla julkorten för dagen, så han kan sätta sig ner och varva ner lite.

Benny har inte tid att fika med sin mamma och brevbäraren. Han är ivrig. Han skyndar sig hem med paketet under armen. När han kommer innanför dörren så ställer han paketet på en pall och öppnar snabbt. Han tittar, känner och provar kläderna i nästan en timme. Han står framför spegeln varje gång han provar ett nytt plagg. Han känner sig riktigt stilig.

Plötsligt ringer Bennys mobil. Han springer fram till sin jacka, som hänger i hallen och tar fram mobilen. Det är Trine som ringer. Oj, vad Benny blir nervös. Hon frågar om han vill följa med henne och hämta gran imorgon. Det vill han gärna. Det här är en riktigt bra dag för Benny.

Tror du att Benny är bra på att hugga gran?

Vi ses imorgon!




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Allting har en början

Det var på den här bloggen allt började. I januari 2015 startade jag en skrivutmaning. Det var tack vare Skrivpuff. En blogg startade av Ann Ljungberg som bjöd på skrivutmaningar varje dag. Det kunde vara en ord eller en bild att skriva utifrån. Jag bestämde mig för att skriva varje dag så länge jag kände att det var roligt. Det blev 111 texter på 111 dagar och mitt under denna skrivutmaning dog min mormor. Det var en oväntad händelse i livet. Hon skulle fylla 80 år 2015, men ingen visste att hennes hjärta snart inte skulle orka mer. Hon stod mig väldigt nära och jag trodde att jag skulle sluta delta i Skrivpuff, men jag fortsatte för min skull, men också för mormors skull. Min dröm var alltid att min mormor skulle få träffa mitt barn, hennes barnbarnsbarn. Nova föddes 3,5 år efter att mormor lämnat jordelivet. Men hon var med när jag och min man gifte oss och det är jag så otroligt tacksam för. Av de 111 texterna valde jag ut ett tjugotal och skapade en bok till minne av min mormor In

För dig som aldrig läst en bok

Jag är författare till sex böcker som alla är kortromaner på mellan 100-115 sidor. Tre av böckerna publicerades under 2020 via bod.se: Barnlängtan  112 sidor (februari) en självbiografi Mitt liv med endometrios  100 sidor (februari) tjugo kvinnors livsberättelser Caisas resa hem  114 sidor (maj) feelgood-roman, trilogi Dessa tre böcker kan du läsa mer om genom att klicka på bokens titel. Om du inte har råd att köpa mina böcker, så gå till ditt bibliotek och be dem köpa in dem. Då kan du låna mina böcker istället. Jag har skrivit tre böcker som ännu inte publicerade, men kommer publiceras 2020 eller 2021 via bod.se: Caisas resa genom krisen Caisas resa till kärleken Slussvaktarinnan i Töcksfors Jag har flera personer i min omgivning som berättat för mig att de aldrig läst en bok från pärm till pärm. Det är för er jag skriver mina böcker. Under perioder i mitt liv har jag varit så stressad att jag varken kunnat läsa böcker eller lyssna på böcker. Det är för e